Thuis: Grenzen Verleggen

19 juli 2013 - Castricum, Nederland

Hier vast een eerste verslag! Want ik ben fysiek nog niet op reis.. maar in mijn hoofd (lees: dromen) heb ik de reis al 10 keer gemaakt geloof ik. Zo zat ik vannacht alweer in de taxi in Ecuador (dan helaas wel verdwaald.. mijn dromen zijn meestal niet zo'n feest).
Als mensen vragen "waarom in je eentje reizen"? probeer ik naar woorden te zoeken, maar om daar nou een duidelijk antwoord van te brouwen is nog lastig. Want het is toch echt, jawel daar komt ie.. een gevoel. En dat wil ik graag volgen! Vrijheid, onafhankelijkheid, mijn eigen paden gaan volgen en hierop vertrouwen. Interne en externe avonturen aangaan. Het zal vast niet altijd makkelijk zal zijn.. Maar dat is uiteindelijk misschien nog wel het meest verrijkend. Hier kan in ieder geval geen cursus ‘vertrouw-op-jezelf’ tegenop ;)
Dit alles kan natuurlijk ook gewoon in Nederland. Maar de behoefte om de wijde wereld in te trekken voelt toch sterker. Misschien is een letterlijke grens verleggen dus ook wel nodig..

Kan niet wachten op nieuwe avonturen en andere culturen! Even helemaal anders leven, en dan met name back to basic. Toen ik het idee had om naar Zuid-Amerika te gaan, schoot mij ineens een artikel van de Happinez te binnen die ik een tijdje terug had gelezen. Een artikel over de indianenstam de 'Achuar'. Dit artikel had mij zo geraakt, dat ik het meteen weer heb opgezocht en mij heb aangemeld voor deze reis.
Deze traditionele indianenstam zit diep in de jungle van de Amazone van Ecuador. Daar zal ik twee weken verblijven, met een kleine groep anderen. Tijdens deze twee weken zullen we gaan leven via de rituelen en leefwijze van de indianen. Waarin veel respect zal zijn voor de natuur. Een leefwijze die mieterssss ver af staat van onze snelle, drukke, hectische, elektronische en vooral economisch gerichte leefwijze. Erg benieuwd!!

Over deze indianenstam:
De Achuar heeft samenwerking gezocht met ‘westerse’ mensen om het regenwoud te beschermen. In eerste instantie hadden ze helemaal geen contact met westerse mensen omdat die oa het regenwoud vernietigen (sterker nog: het hoofd ging eraf als je te dichtbij kwam, de zogenoemde 'shrunken heads'). Totdat er een punt kwam dat het regenwoud niet meer alleen te beschermen was, door oliebronnen werd alles vergiftigd: hun drinkwater, badwater, viswater oftewel hun leefwereld...
Treffend Samenwerking was (en is) dus nodig.. Super mooi dat twee van zulke uiterste culturen nu samenwerken en zich verbinden. Always the key to solution, als je het mij vraagt. En zoals deze organisatie zo mooi zegt:
“Connecting indigenous wisdom and modern knowledge for a just, sustainable, and thriving world” - Pachamama Alliance.
Mijn financiële bijdrage aan deze reis gaat dan ook naar bescherming van het regenwoud!

Naast dit soort inspirerende journeys, staat ook ‘gewoon’ Spaanse taalles in de planning, surfles aan de Ecuadoriaanse kust, feesten met andere backpackers enz.enz. Joehoee!

Voor nu: aan de slag met huiswerk voor de Amazone journey: inlezen over de Achuar (jaja, ik word aan het werk gezet: minstens 2 boeken van te voren lezen) en natuurlijk vast Spaans leren!

Kortom, waarom zo'n reis maken? Veel zin in Vrijheid, Verwondering, Verrijking, Verandering,  Verbinding, Voelen, Verdieping, Vertrouwen & lekker.. Vakantie! zegt hopelijk genoeg.. :)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Joline:
    19 juli 2013
    Wat een mooi verhaal Roos. Ik zit spontaan met tranen in mijn ogen. Ik ben ontzettend benieuwd naar de mooie avonturen en wijsheden die je gaat beleven en ontdekken!! De 7 V's die je noemt vatten volgens mij perfect samen wat deze reis je gaat brengen :-)
    Ik ben nu al trots op jou, dat je dit spannende avontuur aan durft en het gewoon gaat doen!
    Dikke knuffel <3
  2. Iris:
    20 juli 2013
    Wauw! Versteegen! Spannend. Super cool dat je naar de indianen gaat. Ben heel erg benieuwd hoe dat zal zijn! En helemaal heerlijk dat je in een hele andere cultuur terecht komt. Interessant allemaal!
  3. Joyce (Triversum):
    20 juli 2013
    Super gaaf! Ik ga je volgen. Een woord: Geniet!!!!
  4. Marieke:
    23 juli 2013
    Prachtig geschreven lief sissie!

Jeetje, m'n kleinste zusje nu ook op reis! Wat kijk je er al lang naar uit en wat mooi dat je er ook aan alle kanten helemaal klaar voor bent nu. Het bewustzijn wat je nu al voelt, gaat ervoor zorgen dat je alles tot in je cellen op kan nemen, weet zeker dat deze reis je diep gaat raken... Prachtig.

Mooi om alle V-woorden te gaan beleven! Lekker VOELEN daar, de cultuur, het land, de mensen, de wijsheid, de natuur.. Oooh wat zou ik graag met je mee willen :) En doe ze de groeten in Peru, m'n hart is nog altijd een beetje daar <3

GENIET sis, ik geniet nu al met je mee door je mooie verhalen hier :)

Kus van zus!
  5. Femke:
    24 juli 2013
    Mooi verhaal Roos...Ik denk dat je er helemaal klaar voor bent je gevoel te gaan volgen! Ik ben ontzettend benieuwd hoe het is bij de indianenstam. Kijk uit naar je verhaal.
    Liefs
  6. Pap:
    17 oktober 2013
    lieve, stoere dochter!

Nu je avontuurlijke reis gisteren daadwerkelijk is begonnen bent, is het heel bijzonder om je verwachtingen en idealen weer eens na te lezen. Het was fijn om je vanmorgen even te spreken...jij in Quito, wij hier thuis...! Geniet ervan en pas goed op jezelf!
    X / hug! Pap.