Pachamama Journey, deel 2: Amazing Amazone!

11 november 2013 - Quito, Ecuador

Amazone & Achuar!

Oeii.. Heb het kort proberen te houden, maar dat bleek toch vrijwel onmogelijk haha. Moeilijk om deze ervaringen allemaal onder woorden te brengen, maar heb een poging gedaan!

Dag 4 van de reis naar Shell gereden, zo heet de plaats vanwaar we met het vliegtuigje de jungle invliegen (jaja, de Nederlandse Shell.. niet iets om trots op te zijn als je juist naar de Amazone gaat met als doel het behoud van het regenwoud, maaargoed :p). Voor het eerst in zo’n klein vliegtuigje! Het vliegtuigje!
Ieeh spannend maar wel gaaf! De vliegrit duurde bijna een uur. Magisch om zo boven het immens grote en ongerepte oerwoud te vliegen. Te bedenken dat alles leeft en alles hier elkaar in leven houdt, zonder dat de mens daar enig invloed in heeft. Voelde me nietig en klein als ik door het oerwoud liep, kan echt voelen dat de natuur hier ´regeert´. Voelde me als een bezoeker, die om toestemming moest vragen om er te mogen komen.
Na de vliegrit meteen al kennis gemaakt met de eerste Achuar indiaan. Van te voren werden we ingelicht dat we de indianen (met name vrouwen) niet te veel in de ogen moeten kijken en dat we terughoudend moesten zijn omdat ze nog niet erg gewend zijn aan toeristen.
Overal waar we een hut binnen komen, zeggen we ‘Wañajai’, om degene te groeten die in die hut is (hoofd van dat dorp). Het hoofd van dit dorp is de dokter, healer van het Achuar volk, een oudere man. We gaan ons per persoon introduceren aan hem. Dit duurt een tijdje omdat wij in het Engels onszelf introduceren, onze gids dat naar het Spaans vertaalt en de tolk het weer van het Spaans naar het Quichua vertaalt aan de Achuar. De vrouw van deze man maakt meteen al een drankje voor ons: Chicha. Chicha drinken
Dit drinken de Achuar indianen de hele dag door. Smaakte een beetje naar yoghurt met alcohol. Net als ik dat aan het drinken ben vertelt onze gids dat elke Chicha anders smaakt omdat de vrouwen erin spugen (en ieder speeksel anders smaakt).. jak! Verder is het gemaakt van: Maniok (soort van aardappel), water en alcohol. Iedereen drinkt het hier, zelfs baby’s en jonge kinderen, alcohol of niet.

Daarna op naar het dorpje Tinkia’s, waar we 2 nachten verblijven. Een bootrit, wandeling (met blubber tot aan onze knieën) en liters gezweet later, arriveerden we bij Tinkia’s.  Tinkia’s is heel back to basic, het bestaat uit een paar hutten waar we in open lucht slapen (gelukkig wel met muskietennet!). Mijn bedje, in de open lucht!
’s Avonds een nighthike gedaan, met name heeel veel spinnen gezien (ook een mega Tarantula) en andere insecten. Ook zelfs nog een giftige slang gezien, ieell. Heel fijn dat allemaal te zien als je vlak daarna je bed in duikt. Oef, wel even wennen hoor. Eenmaal in m’n bedje wel heel gaaf, zoveel geluiden! Het oerwoud komt ’s nachts tot leven en dat is te horen ook. Veel vogels en kikkers. Onze gids vertelt dat het uniek is hier te slapen. In het noorden van de Amazone in Ecuador kan je op de achtergrond constant de industrie van de oliemaatschappijen horen. Hier heb je dat (nog) niet.

Volgende dag gekanood in de rivier, mogen er niet zwemmen omdat deze rivier heilig, ‘sacred’ is voor de Achuar en dat mag niet verstoord worden. ’s Avonds gaan we op bezoek bij de Achuar. Zij laten dingen van hun cultuur zien en wij van onze. Omdat we een internationale groep zijn laten we een yoga performance zien. Onze Yoga performanceHaha, beetje knullig wel, maar goed. Van hun groep is er een man die op een fluit gaat spelen en een aantal vrouwen die gaan zingen. Mooi om te zien! Daarna krijgen we traditioneel eten geserveerd, met uiteraard ook weer chicha. Het eten serveren ze in een bananenblad en bestaat uit een hele vis (alles erop en eraan, ieeh) en 2 stukken Maniok. Heb alles geprobeerd en de vis was verbazingwekkend lekker! Weer een grens verlegd haha.
Volgende ochtend om 03:30 opgestaan om een ritueel mee te doen: dreamsharing. Elke ochtend staan de Achuar indianen op en beginnen de dag met Wayusa (een kruidenthee) te drinken. Wayusa thee drinken (en weer overgeven) om de dag clean te beginnen
Ze drinken daar zoveel van totdat ze moeten overgeven, met als doel hun lichaam te reinigen, en het weerhoudt ze ook van parasieten. Daarna kunnen ze de dag clean beginnen en gaan ze hun dromen delen. Ik drink veel van de thee, maar bedenk me ineens dat ik, heel handig, m’n supplementen al ingenomen had, dus wilde het overgeven niet doen. Daarna gaan we onze dromen delen. De Achuar doen dit elke ochtend. Zij halen hun visie/doel uit hun dromen. Zoals wij dat uit boeken, tv, nieuws etc kunnen halen, halen zij dat uit hun dromen. Dat is als het ware hun nieuws, hun tv. Het is een belangrijk deel van de dag, ze willen hun dag met een doel beginnen, anders heb je een zinloze dag.

Daarna volgt ons ontbijt, wat meteen het laatste maal van deze dag is: er staat ons een Ayahuasca ceremonie te wachten, bij een krachtige oude sjamaan. foto 2Voor deze Ayahuasca is het het best om een dag te vasten. Ayahuasca is een soort van plantaardige krachtige drugs waar je visioenen van kan krijgen. Drugs wordt hier heel anders gebruikt dan in het westen. Het drankje is gemaakt van lianen bomen, oeroude bomen die ouder zijn dan mens en dier. De gedachte is dus dat de lianen al het DNA bevatten van mensen, dieren en planten. Door dit drankje te drinken kom je dichter bij de natuur, in dit geval dichter bij de spirit van het Achuar woud, zij heet Arutam. Ik heb de dag vasten mee gedaan, maar uiteindelijk besloten niet de Ayahuasca te nemen. Had het gevoel er nog niet klaar voor te zijn en te weinig vanaf te weten. Twee vrouwen van de groep hebben het wel gedaan, die keken hier al jaren naar uit en zijn bekend in het sjamanen werk. Heftige avond en bijzonder om te zien wat het met hun gedaan heeft. Volgende dag voelde ze zich heel helder, heel anders dan een kater van drugs die wij ´gewend´ zijn.

Daarna op naar de laatste bestemming: Kapawi´s. Na een 4 uur durige bootrit, waarbij we in een slinger van de rivier de grens over Peru passeerde, komen we daar aan. Aangekomen in Kapawi'sEen luxere lodge (heeerlijk) van de Achuar, mede opgezet door de organisatie Pachamama. In kapawi´s ook weer veel gedaan: gekanood, gezwommen in de rivier (waarbij we vervolgens ´s avonds in diezelfde rivier een Black Camon zien, ieeehh! Had ik dat eerder geweten had ik durven zwemmen denk ik haha. Verder een wandeling gemaakt door een ander stuk van het regenwoud, waarbij we bij een mega boom gingen opzoeken: Kapok Tree. Kapok tree, mega groot en bijzonder! Dit zijn alleen nog maar de wortels van de boomWe krijgen hier uitleg van onze Achuar Guide. Hij vertelt over het ritueel die zij hier vanaf ongeveer hun 12e uitvoeren. Ze nemen dan voor het eerst Ayahuasca, om contact te maken met de spirit van hun woud: Arutam. De eerste keer gaan ze samen met hun vader en vanaf daarna alleen. Tijdens dit ritueel gaan ze in hun eentje drie dagen vasten (wat betekent niet eten en niet drinken) en zitten ze bij deze Kapok Tree. Ze bouwen hier dan een hut en een pad om zich toegankelijk te maken voor Arutam. Hoe mooier deze is hoe meer respect ze krijgen van Arutam en het volk. Het is een zwaar maar belangrijk onderdeel van hun leefstijl.

Verder ook nog een nighthike gedaan, vroeg in de ochtend vogels gespot, apen gezien, kortom: super leuk en mooi allemaal!

Na 2 nachten daar slapen gaan we met het vliegtuig weer terug naar Shell DSCN5106 Amazone avontuur is voorbij! We gaan de bergen weer in. Ook daar weer mooie dingen gezien. Bij een mooie hacienda overnacht De Hacienda in Mantelesdie ook weer zelfvoorzienend is qua eten. Ze verbouwen hun eigen groente, alles organic. Verder een waterval bezocht There it is, lekker verkoelend!en later een markt gezien. Uiteindelijk de reis afgesloten met een afscheidsritueel. Daarna weer op naar Quito! Pachamama avontuur is voorbij, maar blijft zeker in m´n gedachten en m´n hart. Heel bijzondere en unieke ervaring die nog steeds moet bezinken.

Heb in het mapje foto´s nog meer foto´s!

1. Pap:
    11 november 2013
    ola Rosanne!
    HOE is het MOGELIJK??? Dat jij gaat slapen, met spinnen en gekko's om je heen.... Je hebt me dus al die jaren gewoon gefopt...als ik weer eens een spinnetje uit je kamer moest vangen, omdat je anders niet kon slapen...! :-)
    En wat is het fantastisch om je verhalen te lezen. Ik ben trots op je en op wát en de wijze wáárop je het doet.
    Enjoy and take care!
    Pap.
  2. Joline:
    Lieve Roos,

Wauw wat een super bijzondere en mooie ervaring!! Daar ga je denk ik nog heel erg lang van nagenieten. En wat een foto's, ik moest m'n best doen om ze niet allemaal te liken! ;) Zo wonderlijk mooi die natuur!

Geniet zusseke! Hele dikke knuffel, Jo
  3. Femke:
    Hee Roos!

Wat een bijzondere ervaring! Ik vind je erg dapper dat je zo hebt geslapen in de open lucht. Jeetje met die spinnen....

Kus!
  4. Mam:
    12 november 2013
    Heerlijk om al die foto series te kijken! Alsof ik zelf op reis ben.
    Wat een indrukken zal je hebben. Dat kan je haast niet vertellen, maar je enthousiaste verhalen en de foto's daarbij geven een goede impressie. Wat een enorme boom die kapok tree. Wat zal je je nietig voelen als je daar voor staat.
    Blijf genieten, ik geniet met je mee!