Condors, mountains, rockslides, Alpaca for food and more..

26 januari 2014 - Cusco, Peru

Bij deze maar is een berichtje vanuit Peru! Gezien het al lastig is tijd te vinden om in m'n reis dagboek te schrijven, lukt dit ook niet zo vaak. Maaarr over de trekking van afgelopen dagen móest ik wel wat schrijven, zo mooi! Dus bij deze.

Afgelopen dagen een 3 daagse hiking trek gedaan in de Colca Canyon. Nog dieper gelegen dan de Grand Canyon! Fantastisch mooi gebied, die zeker tot m'n top van nu behoort. DSCN7946

Met een leuke en gezellige groep van 6 meiden en een gids zijn we gaan wandelen
Groepspic!We konden het rustig aan doen, wat ik heel fijn vond.
In alle rust de omgeving ervaren, zowel de grote als kleine dingen kunnen zien. We hebben veel geluk gehad met het weer (volle zon tijdens het wandelen en zodra we bij de lodge aankwamen harde regen) ennn.. veel geluk gehad met het zien van condors! Die tot de grootste vliegende vogel ter wereld behoord (kunnen wel 3,5 meter lang worden!). We hebben er veel gezien: de bruine, zwarte, witte. Met de witte als m'n favoriet!Waaauw die is toch echt het mooist: de witte condor!Condor!Machtig gezicht om ze boven deze gigantische bergen te zien cirkelen. Zonder angst voor een vijand vliegen, of eerder zweven, ze in alle rust door de lucht: deze vogels leven letterlijk en figuurlijk aan de top! Ze staan hier dan ook symbool voor het hoogste wezen in de wereld en de witte condor is ook wel de 'boodschapper van de goden'. Ik zou wel een dagje met ze willen ruilen om het te kunnen ervaren! De gids vertelt dat de doodsoorzaak van de condor alleen suïcide of ouderdom is. Ze leven zo hecht met hun familie en partner, dat als de partner de ander verlaat, het kan zijn dat de ander zelfmoord pleegt. Toen we inbeeldde hoe de condor zelfmoord zou plegen kregen we wel beetje slappe lach, springt ie dan van een berg af? Best lastig als je kan vliegen.. Maar wel bijzonder en interessant dat zelfmoord ook bij dieren, zelfs de condor, voorkomt. Misschien wel juist de bij de condor omdat zij geen vijand hebben en daardoor minder overlevingsdrang ofzoiets? Hmm..
Maar ik wijk alweer uit, dat was dus de condor!

In tegenstelling tot de grote, rustige en rovende condor, heb ik ook het geluk gehad om het kleine, mega vlugge en alleen van vocht levende vogeltje van dicht bij te zien: de kolobrie! Vond het een cadeautje om die te zien, helemaal toen ik hem goed en in actie Yes! Got ya! Kolibri in actie!op de foto kreeg!

De gids vertelt dat de kolibrie alleen van vocht leeft, ze halen nectar en vocht uit bloemen en cactussen. Hier (op de foto) was ie bezig met vocht uit de cactus te halen. Ze drinken de hele dag door omdat ze zoveel energie verbruiken met het klapperen van z'n vleugels (de vleugels zag ik niet eens zo snel!!).
's Avonds aangekomen bij een familie die daar in de bergen woont en een aantal kamers verhuurt. Super mooi locatie! Wel lastige locatie: al het eten het drinken moet per ezel worden vervoerd wat wel een aantal dagen duurt. Er kunnen geen auto's komen daar. We kregen een maaltijd voorgeschoteld, met Alpaca! Voor het eerst inJaja, daar gaat ie dan: Alpaca eten mn leven dus Alpaca gegeten. Smaakte wat mij betreft gewoon naar rundvlees. Maar wel gek idee, om mn favoriete lamasoort ineens op te eten..

Het was een tocht waarbij de krachten van de natuur goed te zien, te horen en te voelen waren. De weg was soms opgebroken door naar beneden gevallen rotsen en stenen. Op de foto waren het kleine steentjes, maar er lagen ook geregeld grote rotsblokken op de weg die de nacht ervoor naar beneden gedenderd waren. Weg opgebroken door vallende rotsen en steentjes.. best gevaarlijk!Daar moesten we dan overheen klimmen. Rockslides komen hier vaak voor met regen. De eerste avond regende het hard en lange tijd aan 1 stuk door, we konden de rockslides toen zelfs horen! Ik dacht in eerste instantie dat het onweer was, maar niet dus.. Niet echt een geruststelling! We waren die nacht allemaal (lichtelijk uhh of juist zwaartelijk?) in paniek om verpletterd te raken, maar gelukkig gezond en wel weer opgestaan!

Wel beetje eng dus, maar anderzijds mooi om te zien hoe de natuur leeft en in beweging is. En dan heb ik het nog niet eens gehad over: de kracht van water (we zijn een aantal keer over hangende krakende bruggetjes een mega snel stromende rivier overgestoken, nog niet eerder zo'n snelle stroming gezien!) DSCN8008 de wisselingen  van het weer: van felle zon (en een hele heldere halow!!) en toen keek ik omhoog en zag ik dit.. wauw! Een heel heldere halow!naar harde regen, van hitte naar kou, en dan nog alle gekke gewaarwordingen in je lichaam bij het klimmen en dalen in de hoogte.

Mooi hoe deze dingen gebeuren zonder dat je daar als mensje iets aan kan doen, het gebeurt. Een overgave aan de natuur, waarbij ik me maar weer een klein mensje voelde, zelfde gevoel als in de Amazone. Goed om te ervaren dat er nog plekken zijn waar de natuur het heft in hand heeft. Pure nature! Pure Peru.. ♡

1. Joline:
    26 januari 2014
    Lieve Roos,

Wat een mooie en bijzondere avonturen weer! Heel leuk om te lezen wat je daar ziet en ervaart :)
    De foto's heb ik nog niet allemaal gezien (m'n laptop kan dat niet meer helemaal goed aan ;)), dus dat ga ik komende week op een andere compu doen :)

Dikke kus!
    ps: Nog maar 4 weken + 1,5 dag! :D
  2. Pap:
    26 januari 2014
    lieve "Roxana"
    We hebben in toenemende bewondering naar je prachtige foto's zitten kijken. Jeetje wat een vergezichten in de Canyon. En wat heb je veel vogels goed kunnen fotograferen zeg! Zelfs de kolibri, maar ook condors en rots pinquins. robben.
    Het is duidelijk te zien dat je in hoger sferen bent aangeland en maatjes met onze gevederde vrienden (adelaar op hoofd :-) . Hou dat maar even zo! Enjoy & take care!
    Pap.
  3. Jacqueline Huis:
    31 januari 2014
    Hoi Rosanne,
    Zo af en toe lees ik je reisverhalen en geniet een beetje met je mee. Wat ben je een boel ervaringen rijker na dit prachtige avontuur! Dat je geniet van natuur en mensen is duidelijk te lezen in je stukjes; heerlijk ook jullie gefilosofeer over een suicidale condor (haha), kan me goed voorstellen dat je dan de slappe lach krijgt....
    Lieve Roos, nog een heel mooie tijd en tot over een paar weken,
    Jacqueline en de andere Huisjes
  4. Nel:
    1 februari 2014
    Hey Rosanne,
    Je maakt zoveel mee, het lijkt wel alsof je er jaren bent. Mooi dat je dit allemaal mee kan maken. Dit pakt niemand meer van je af.
    Nog even genieten van de prachtige natuur, en avonturen. Wat zal het in Nederland weer saai zijn, in jouw ogen. Gelukkig kent Nederland andere mooie plekjes.
    Roos we houden je in de gaten, gaten en nog even genieten!!!