Pachamama Journey, deel 1: Andes gebergte

8 november 2013 - Quito, Ecuador

Andes gebergte & San Clemente

Daar is ie dan! Mn verslag over de 2 weekse pachamama reis. Ik splitst m'n verslag in 2 delen op want anders weet ik niet waar te beginnen haha. Eerste deel van de reis zijn we in de bergen verbleven, daarna zijn we de jungle ingegaan. Dit verslag is over de bergen. Deel 2 over de amazone komt nog!

De groep ontmoet in Quito (hoofdstad van Ecuador, waar ik al was). De groep bestaat uit: 5 vrouwen, 1 reisleidster en 1 guide, dit vormt de fellowship!

Eerste dag vanuit Quito noordelijk gereden. Eerste stop is bij de evenaar, het midden van de wereld! Krijgen hier een bijzondere uitleg over de zon en maanstanden en over hoe de Inca´s al veel belangrijke punten gemarkeerd hadden.
Cirkel met  lijnen die voor zon en maanstanden staan
Daarna door naar Otovalo, een grote markt. Ieeh varkenskoppen op de foodmarkt!Markt in otovalo en vervolgens naar een dorp waar we naar een sjamaan (een oude vrouw, die Marie Huana heet, haha hoe grappig) zijn geweest. Heel bijzondere en ook wel heftige ervaring. Te persoonlijk en te lang om hier te beschrijven. Voor degene die geïnteresseerd zijn: stuur me een mail en ik schrijf er graag over!

Diezelfde dag nog doorgereden naar San Clemente, is een plaats in het Andes gebergte.  DSCN4318 Zoo´n mooi gebied! Bijna alle bergen in Ecuador zijn vulkanen (waarvan 20 nog echt actieve). In San Clemente verblijven we in gastgezinnen van een communitie, de communitie heet ook San Clemente. Het bestaat uit ongeveer 75 families met ongeveer 750 mensen. We slapen daar 2  nachten en krijgen uitleg over hoe zij leven en uitleg over hoe zijn planten als medicijnen gebruiken. Erg inspirerend! Overal is over nagedacht en zit goed in elkaar. Heeft dan ook veel tijd gekost om deze communitie op te zetten. Alles is organic, iedere familie doet iets anders (de 1 verbouwd eten, de andere kookt, de andere maken muziek etc en dit wisselen ze met elkaar af). Ze vertellen dat het belangrijk is om het verbouwen van groenten af te wisselen, zodat Pachamama (moederaarde) kan rusten. Soms laten ze een stuk grond zelfs een paar jaar rusten. Wij helpen (of verprutsen??) ons gastgezin nog een handje met ploegen. Twee stieren voorop en de houten (soort hark) moet de grond in steken. Nog best een kunst haha. Die stieren zijn sterk en ik vloog er meer achter aan dan dan ik de grond aan het ploegen was.
Ploegen!

In de communitie helpen ze elkaar allemaal, ze zijn allemaal gelijk aan elkaar. Hun idee over rijkdom is anders al bij 'ons': als iemand in de westerse wereld rijk is, hebben mensen daar respect voor: diegene heeft er immers hard voor gewerkt en heeft het verdiend. In de communitie zien ze het anders: iedereen werkt even hard, ze helpen elkaar, als iemand rijker is dan de ander is dat geen goed teken: blijkbaar deelt diegene dus niet goed met de anderen. Mooie gedachte, om over na te denken. Deze manier van samenwerken noemen ze ‘Minca’ in het Quichua.

Zijn trouwens erg intelligente mensen, weten heel veel over de natuur, kruiden, planten, de zon en maanstanden etc. te vertellen. We krijgen een rondleiding van onze gastmoeder die vertelt over planten en kruiden.
 Wandeling met uitleg over planten en kruiden
Ze vertellen ook over hoe de moderne cultuur en religies, maar kiezen bewust voor deze manier van leven. Hun geloof is respect voor pachamama, voor de elementen van de natuur (zon, wind, regen etc., omdat dat leven geeft). Niet zozeer voor een God. Voordat we gaan eten houden we in een cirkel allemaal elkaars handen vast om Pachamama te bedanken voor het eten wat ze ons geeft. Zo respectvol allemaal, hele fijne manier van leven. Oeh en dan het eten, jummmm zo smaakvol! Zoveel verschillende groenten en fruit, de helft kende ik niet eens.

Laatste avond daar hadden we een traditioneel feest, waarbij een muziekgroep uit de communitie ging spelen (jong en oud: alles door elkaar) en wij erom heen gingen dansen in traditionele kleding die we aan mochten! Super leuke en vrolijke bedoeling!Muziek en dansen in San Clemente

Daarna zuidelijk naar Puyo gereden. Super mooie rit (van 9 uur lang) door de Cloud Forest. Bijzonder hoe hoog er nog bomen groeien daar! Veel hoger dan in Europa, omdat we hier op de evenaar zitten. In Puyo slapen we één nacht en dan... op naar de Amazone!

1. Bird:
    Lieve roos,
    Wederom indrukwekkend wat jij allwmaal hebt meegemaakt. Ik krijg er een trots gevoel van als ik jou daar op de fotos zie. Haha ik zag al voor me hoe jij achter die koeien rent. Stop issssssss(fluit) zeg je dan;)
    Wat een unieke slaapplekje had je daar. Echt tof.
    Geniet nog lekker roosch!
    Dikke knuffels bird

P.s. ik ben heel benieuwd naar de verhalen van mevrouw marihuana;) als je zin en tijd hebt wil ik wel een mailtje erover.
  2. Pap:
    Ola Rosanne!
    Jij vermaakt je daar wel, zo te lezen en zo te zien! Geweldig om in zo'n community even mee te draaien in het alledaagse leven. Dat ziet er stoer uit: jij achter een stierenploeg of zijn het ossen...?
    X!
  3. Pap:
    8 november 2013
    Fantastisch Roos! Heerlijk om het via jouw foto's en verhalen mee te beleven! Mooi om zo met en in de natuur te leven. Je zal het wel opnieuw beleven als je met de foto's en reisverslag bezig bent. Zo leuk om jou te zien op de foto's, vooral achter de ploeg! Top foto! Blijf (na) genieten.
  4. Sandy:
    8 november 2013
    Hi Rosanne, wat een mooi verhaal weer en wat mooi hoe ze naar rijkdom kijken.Kunnen we nog veel van leren. Geniet van alles! Ik denk geregeld aan je hoor ;-)
    x
  5. Nel:
    Ha Rosanne,
    Wat maak je veel mee, en wat knap dat je didt avontuur aandurft, zo alleen. Je ontmoet natuurlijk heel veel nieuwe mensen, nieuwe culturen. Geniet er van meid, ik vind het dapper en stoer van je.
  6. Rosanne:
    Leuk jullie reacties! :)
    Nog even voor de duidelijkheid: dit verhaal is alleen over de eerste dagen vd groepsreis in de bergen. M'n amazone foto's en verhaal komen nog!
    Zal ik gauw proberen te plaatsen. Was ook heel bijzonder!
    Kus!
  7. Iris:
    9 november 2013
    Joe! Lekker bezig chick! Ik moest ook even heel hard lachen om bird haar reactie met die fluit sssss. Ik zie je ook helemaal gaan. Bijzonder hoor allemaal. Volgens mij zit je daar echt helemaal goed op je plek! Vooral dat ze zo bezig zijn met de natuur en die hele andere levensinstelling. Ja ja. Mooi zulleks. Ik wil ook het mailtje van mevrouw drugs hoor. Ben nieuwsgierig geworden natuurlijk! Nou spreek je laterssss!
  8. Anneke:
    Hi Roos,

Wat ontzettend leuk om je verhalen te volgen. Wat maak je veel mee....en wat ontmoet je een mooie mensen met hun manier van leven met en in de natuur. Ik ben best wel een beetje jaloers, hoor.
    Ik benieuwd naar je verhaal over de Amazone.
    Gr, Anneke
  9. Joline:
    Lieve Roos,
    Wat een mooi verhaal & een bijzondere ervaring! Heel speciaal om zo mee te kunnen draaien in de community San Clemente. Ik kijk uit naar deel 2, over de Amazone en de Achuar! :-)
    Liefs! Jo