Quito: Vulkaan Pichincha!

21 oktober 2013 - Quito, Ecuador

Het Pinchincha avontuur!

Zaterdag ochtend om 6 uur opgestaan om de Pinchincha te gaan beklimmen (toen nog geen idee van wat me te wachten stond). Het avontuur begon door eerst met een kabelbaan naar boven te gaan.
De eerste stap: met de kabelbaan omhoog
Vanaf daar stukje gelopen totdat we een kleine paardenrange tegenkwamen. Ervoor gekozen om een deel te paard te gaan doen. Heel gaaf! Voelde alsof we in de Lord of the Rings beland waren, zoo´n mooi gebied en dat dan te paard. Zagen zelfs een aantal keer hele groepen wilde paarden, wat een tempo! Heel tof! Tweede deel: te paard!
Na een uur op het paard gezeten te hebben (die geregeld van het pad af wilde, 'aah señor, señor!', ik zag me al met paard en al de afgrond in storten, ben niet zo'n held op een paard haha) gingen we te voet verder. Het werd steeds steiler en zwaarder. In het begin was er nog duidelijk een pad, later werd het echt klimmen en klauteren tegen rotsen op. Daar moest je je eigen pad zien te vinden. Nooit gedacht dat ik dit zou durven! Zonder gezekerd te zijn. Echt een grens verleggen, de letterlijke grens omdat ik nog nooit zo hoog ben geweest, maar vooral een grens verleggen in m'n hoogtevrees. Truc was om niet naar beneden te kijken en vooral niet na te denken wat er zou kunnen gebeuren als je misstapte. Mam, krijg je al de kriebels? ;) Gewoon maar doorgaan. Dan wel zo nu en dan zwetend en trillend 'help hoe moet ik nu?', gingen we gestaag naar boven.
DSCN4137

Na elke 3 of 4 stappen moesten we stil staan omdat we zo buitenadem waren en om ons hartslag weer te laten zakken. Bijzondere ervaring wat die hoogte met je lichaam doet. Zeker wetende dat ik nog geen week terug onder zee niveau zat in Nederland. Scheen wel uniek te zijn dat ik nu al deze hoogte kon hebben, helemaal beetje trots op m'n lichaam! Had tot nu toe helemaal geen last van de hoogte gehad. Maar hoe dichter we bij de top kwamen hoe meer hoofdpijn ik kreeg. Op gegeven moment ook misselijkheid en slapheid. De afweging kwam om of verder te gaan met het risico dat ik niet helemaal geconcentreerd/fit meer was waardoor het wel wat gevaarlijker werd, of niet verder gaan maar dus ook de top niet bereiken.. Terwijl ik op een rots zit te denken wat ik zal doen, komt er een man naar me toe om te vragen of ik moe was. Hij zei dat de top niet ver meer was. Dat heeft me ertoe gezet toch naar de top te gaan, alles wel in rustig tempo en goed geconcentreerd blijven.
Voelde me steeds beroerder, totdat ik de top zag: wauwww!! Wat een uitzicht, van alle kanten kijk je naar beneden. Wat een belevenis! We made it! 4696 meter hoogte bereikt! Trots gevoel.
We made it!! 4696 meter hoog!

Toen we op de top stonden kwam er een roofvogel aangevlogen, die heel relaxed en niet geintimideerd gewoon naast ons liep. Mooi beest!
Roofvogel on the top
Wel gaaf om te zien dat de meeste die we daar zagen, ervaren bergbeklimmers waren. Wat ook fijn was want die konden ons zo nu en dan de goede richting op wijzen. Zeker tijdens de afdaling toen we verkeerd gingen. Een man riep ons dat we niet goed gingen, en maar goed ook want ik weet in welke situatie we ons anders hadden begeven.. Hij bleef naar ons kijken totdat we een oversteek hadden gemaakt die een beetje tricky was, met losliggende stenen. Fijn gevoel dat iemand ons zo in de gaten hield.

De afdaling was wel minder leuk.. werd helemaal niet lekker. Hoofdpijn werd steeds erger, misselijkheid, slap gevoel, duizeligheid. Alles tegelijk. Heel rustig aan gedaan. We hadden te weinig eten en drinken mee wat wel vervelend was, zeker dat we te weinig water hadden, wat met die hoogte wel belangrijk is. Maarrr eenmaal beneden aangekomen wat gegeten, veel water gedronken en vooral even stil gezeten. Langzaamaan trok ik weer bij en voelde ik me weer goed. Zelfs zo goed dat we 's avonds nog zijn wezen stappen!

Al met al een zwaar maar super mooi avontuur. Fenomenale uitzichten! En ook bijzonder om te merken tot hoe ver m'n lichaam kan gaan, zeker zo vlak na aankomst uit Nederland. Mijn eerste ervaring met een bergbeklimmen op zo'n hoogte, kan niet anders zeggen dan super gaaf!!

Nu weer hoogste tijd om te gaan, want heb nog huiswerk te doen en heb straks m'n 3e Spaanse taal les. Die overigens goed bevalt! Krijg privé les (4 uur per dag). Valt nog veel te leren dus nu gauw aan de bak.

Hasta luego!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pap:
    21 oktober 2013
    Ola Rosanne!

Dat is 2 verhalen op één dag! Super! Je ervaringen op de beklimming (en afdaling) doen mij herinneren aan mijn beklimming van de Mount Kilimanjaro in 1977! Ik had toen ook last van de mountain sickness. De verschijnselen die jij beschrijft komen sterk overeen! De beste remedie was om maar weer vlot af te dalen..
    Hou je goed en take care! Enne... niet meer alleen bij vreemde mannen in een auto stappen... zeker niet meer 's nachts..!
  2. Mam:
    21 oktober 2013
    Roos, wat dapper!! Geweldig dat je dit al gedaan hebt. Dat zit toch maar in the pocket! Onvoorstelbaar dat je een week geleden nog gewoon in Castricum zat. Nu al zoveel belevenissen. De beklimming zou ik je niet na doen hoor!
    liefs,
    mam
  3. Femke:
    Hola Roos!

Ik vroeg mij al af of je helemaal geen last hebt van de hoogte, want daar had je je zo op voorbereid. Maar dat had je dus wel even. Verder niet in Quito zelf?
    Wat een mooi foto's zeg ! het ziet er echt super mooi uit daar.

Het lijkt wel of je nu al een paar weken weg bent met al je belevenissen!!

meissie succes met je huiswerk! en veel plezier!

xxxxx
  4. Rosanne:
    22 oktober 2013
    Fem! Heb in quito geen last van hoogte gehad nee, alleen beetje druk achter m'n ogen en m'n hart klopt sneller (alsof ik teveel koffie/cafeïne op heb. Tijdens de bergbeklimming wel echt last gehad ja, met name bij de afdaling. Maar dat trok dezelfde dag nog bij! Had me niet echt voorbereid op de hoogte hoor, maar dat kan ook niet. Zit nu lekker aan een bakkie hier, straks weer les! Leuk dat jull
  5. Anneke:
    Lieve Roos,
    Femke wees me op je verhalen. Wat een avonturen gelijk al, en je bent amper een week weg. Goed voor je dat je (uiteindelijk) op een fijne plek zit met fijne meiden om je heen. Soms is het goed dingen te kunnen delen, he.
    Succes met je Spaans en alles wat je van plan bent.
    Ik vind je wel stoer hoor, gelukkig kwam het weer goed met je klachten van de hoogte.
    Anneke
  6. Rosanne:
    22 oktober 2013
    Wat er nog achteraan moest: super leuk dat jullie me zo volgen!
  7. Rosanne:
    22 oktober 2013
    Van de foto´s die ik plaats krijgen jullie volgens mij geen bericht, maar onder het kopje ´foto´s´ staan dus nog meer foto´s! Zal niet altijd een stukje schrijven namelijk, denk dat ik vaker foto´s zal plaatsen. Dus dan moet je gewoon af en toe maar even kijken als je dat leuk vind!
  8. Rene Post:
    Hallo Rosanne,
    Ontzettend leuk om te kijken wat je al in zo'n korte tijd gezien en beleeft hebt. Prachtige foto's. Ben benieuwd naar de volgende tig. Geniet en leer je mogelijkheden maar kennen. Ik weet zeker dat je nog vaker van jezelf zal opkijken in wat je allemaal kan. Ik bewonder.
    Op de Krullevaar gaat alles gewoon verder.
    Rene
  9. Marieke:
    13 november 2013
    Tof sis, fijn dat je het zo goed kon hebben die hoogte! Gekke gewaarwordingen wel hè in je lijf?
    Xxx