Noord en Midden Ecuador!

28 november 2013 - Baños, Ecuador

Amigo's! Tijd voor een nieuw verhaaltje dacht in zo.

Ik had de pachamama reis nog niet helemaal afgeschreven, maar heb wel bij de foto's (zie map foto's) overal kort wat bij geschreven. Dat is voor mij stuk makkelijker! Daar krijgen jullie alleen geen berichtje van, dus die moet je gewoon maar beetje in de gaten houden op m'n site als je dat leuk vindt..

Afgelopen weken heb ik plaatsjes in Noord en Midden Ecuador bezocht samen met een Nederlands meisje die ik in Quito heb leren kennen. Erg gezellig!
Voor ik met haar op pad ging heb ik vanuit Quito nog een vulkaan (cotopaxi) en een adembenemend mooie krater (quilotoa) beklommen / bezocht. Zie foto's, die zeggen genoeg!

Vanuit quito eerst naar 2 plaatsjes in het noorden gegaan. Begonnen in een relaxt hippie dorpje (mindo). Daar hebben we geziplined (canopy): op paar honderd meter hoogte door de lucht gezwierd, als tarzan! Woeehoee!
Ziplinen!
Dat ging van berg naar berg, was goed hoog dus voor mij wel weer ff spannend. Zeker toen bleek dat de guides meer bezig waren met hun ego dan mn zekering goed vast maken.. Ben blij dat ik het zelf checkte want 1 keer zat ie niet eens vast! Wil niet weten waar ik dan beland zou zijn.. Maargoed, m'n hoogtevrees dus weer 'ff aan de kant gezet' en gewoon maar gegaan! Daarna heeerlijk gerelaxed met cocktail in de jacuzzi. Na een avontuurlijke zipline, lekker relaxen!Verder nog naar een vlindertuin gegaan, veeel mooie vlinders gezien waar ik natuurlijk lekker los kon gaan met m´n grote vriend Nikon! DSCN5740

Na Mindo zijn we naar Otovalo gegaan, super grote (toeristische) markt, leuk om te zien. ´s Avonds het uitgaansleven van Otovalo meegemaakt, ging een vrouw van 63 onuitgenodigd met ons (en haar wandelstok) mee. Die vervolgens al snel aan de kant ging: dansen dat ze ineens deed! Haha best bizar en ook wel beetje genant. Hoewel zij in de club als eerst van ons sjans had, hmm wat gaat hier mis?? Maaar 'gelukkig' wij ook al snel uitgenodigd voor dansen. Wel even inkomen hoor!

Volgende dag brak weer terug naar Quito. Daar een paar dagen gebleven en toen voorgoed afscheid genomen van quito: op naar 't zuiden!
Eerst naar Tena (stad in de jungle) en daarna Banos (plaats met veel watervallen). In Tena 2 andere Nederlandse meiden gemeet die we kennen uit quito. Hele dag gerelaxed en gekaart en ´s avonds uit geweest. Wat een leuke maar bijzondere stapavond was. Waren aantal jongens in de kroeg aan het vechten dus politie kwam erbij, maar deden vervolgens helemaal niks! Ze stonden erbij en keken ernaar. Mensen zeiden ze dat dat hier altijd zo is.. Hmm handig zulke politie. Toen moesten wij plotseling veel hoesten, veel kriebel in ons keel en last van onze stem. Gauw naar buiten voor frisse lucht, wat gebeurt hier?? Ook buiten nog veel hoesten. Na het gevraagd te hebben bleek dat de politie met chiligas gespoten te hebben. Om het gevecht te willen stoppen, of zo iets(?) Beetje vreemde manier om niet in te grijpen bij het vechten maar vervolgens wel de kroeg te vergassen (en het gevecht zette zich buiten gewoon voort, dus een erg effectieve methode is het niet..) Maargoed, na meniggg keer gevraagd te hebben of het niet peligroso (gevaarlijk) is, durfde we al hoestend weer verder te swingen.
onder de waterval!
Volgende ochtend (in mega brakke staat) alweer vroeg op voor een dagtrip: mountainbiken naar een waterval in de jungle en naar een grot. De waterval was zoo lekker, zeker na een oververhitte mountainbike tocht!

Daarna verder gebiked naar de grotten.
Mountainbiken
Eenmaal bij de grot aangekomen wel ff spannend, moet echt niet claustrofobisch zijn (en ook niet te dik trouwens): nauwe smalle ruimtes door klauteren, zwemmen in het pikkedonker (met kleding en hike schoenen nog aan), goed weten waar je je voet neerzet en verder maar vertrouwen op de gids en dat meer mensen dit gedaan hebben..
Smalle en nauwe gangetjes door
Hmm ben niet zozeer claustrofobisch maar toch ook nu weer even wennen hoor. Een wereld die zo anders is. Maar het was wel echt de moeite waard! Zoo mooi! Voelde me als frodo in lord of the rings, alleen gelukkig geen mega spin tegengekomen haha. Daarna op een rustig plekje gaan zitten en ons onder gesmeerd met modder uit de grot. Goed vanwege de mineralen!
Modderbad vol mineralen
Hebben vervolgens alle hoofdlampjes uit gedaan en tijdje in stilte gezeten, dat was echt een heilig momentje. Zag geen hand voor ogen en was een doodse stilte, kon alleen wat water horen druppelen. Mooi hoe zo'n donkere plek toch zo goed kan voelen. Kwamen allebei helemaal tot rust. Daarna onze moddermaskers afgespoeld onder een watervalletje in de grot. modder weer afspoelen in een watervalletje, fijn momentje
Onze huidjes weer helemaal zacht, voelden ons als herboren!

Daarna door een tropische regenbui terug gebiked. Super dag gehad!! Mn roes vervolgens goed uitgeslapen en dag erna samen met Britt naar Banos gegaan.

In Banos eerste dag het dorpje verkend en wat winkeltjes af gegaan. Heel knus en fijn dorpje. Had een mooie ring gezien in een winkeltje, maar wilde natuurlijk wel even weten of het echt zilver is (zoveel zilver te vinden hier en zoveel goedkoper dan in Nederland). Maargoed, ik dus met m´n beste Spaans naar de kassa: ´esta platano?´ de vrouw moest lachen.. uhhm.. ff denken hoor, plato is zilver.. platano is banaan. Oeeepss, heb zojuist gevraagd of de ring gemaakt is van banaan, goeedd...

In Banos ook weer gemountenbiked (met meiden die we in het hostel tegenkwamen). Route de cascades, een route naar watervallen.
DSCN5835
Super mooie watervallen, waarbij we door een smal gangetje moesten kruipen om dichter Smal gangetje om bij de waterval te komenbij de waterval te kunnen komen.
Heb vervolgens zelfs onder/achter de waterval gestaan! Zo gaaf!

Gister paardgereden waarbij we een vulkanisch masker opkregen, Nog een moddermasker, dit x een vulkanische!wat er vervolgens moeilijk af te wassen was, dus liepen hele dag met een geel hoofd rond haha.

Dat was het zo ongeveer wel weer, morgen vroeg ga ik in m´n eentje verder want Britt gaat terug naar Nederland.. Op naar Guayaquil om daar Larissa te meeten en daarna door naar de kust: surfen en spaanse les in Montanita!

Adiós amigo´s!

1. Pap:
    28 november 2013
    Ola Rosanne,

Slapen met spinnen om je heen; pikdonkere grotten; ongezekerd ziplinen (had ik nog nooit van gehoord): het moet niet gekker worden met jou!
    Vóórdat je op reis ging had je nog weleens een bangigheidje hier en een angstje daar. Maar daar blijft in Equador niet veel van over zo te lezen! Over grenzen verleggen gesproken...!
    Enjoy en take care!
    Pap.
  2. Tineke:
    29 november 2013
    Hoi Roos,
    zo te lezen heb je een supertijd daar. Fijn zeg. Geniet er maar van. Groetjes van Tineke.
  3. Mam:
    29 november 2013
    Wat een mooie plaatjes weer, en een leuk verhaal! Zou er zo ook even willen rondkijken, behalve in die grotten! Daar ben ik niet geschikt voor! En nu op naar de kust, begin van een nieuw avontuur! Ik kijk uit naar je volgende bericht! liefs mam
  4. Iris:
    30 november 2013
    Wat een verhalen, heerlijk! Ik hoop natuurlijk wel dat je na de warming up die vrouw met wandelstok eruit gedanst hebt daar! :p
    haha en die platano... ach, het kan altijd erger:Tijdens mijn reis was er een oudere vrouw die haar gastheer vroeg om een 'joven para la ducha' (jongere voor onder de douche) ipv jabon (zeep) en deze zelfde dame had in plaats van 'mucho hambre (veel honger) ineens 'muchos hombres' (veel mannen)!
  5. Joline:
    2 december 2013
    Wat een heerlijk verhaal weer sis, leuke avonturen :) En haha, enig die spraakfoutjes! Die jij noemt ook Iris, hilarisch!!
    Ik ben heel benieuwd hoe je het in Montanita gaat hebben, daar zit je nu als het goed is al :)
    Liefs!
  6. Ilse:
    3 januari 2014
    He Rosanne,
    Je kent me misschien niet maar ik ken je zus Joline.
    Ik reis (samen met mijn vriend) nu ook door Midden- en Zuid-Amerika dus ik lees af en toe je verhalen om te kijken wat ons nog te wachten staat en waar jij allemaal komt! Wij zijn nu in Costa Rica en gaan vanuit hier (eerst nog langs Nicaragua) naar het zuiden (tot Peru-Bolivia). Gaaf dat je ook naar de indianen bij Pachamama bent geweest. Fijne reis nog! Groetjes Ilse
  7. Rosanne:
    8 januari 2014
    Hee Ilse,

Wat leuk je bericht en wat tof dat je ook aam het reizen bent! Grote reis zo te lezen. Wat ik in Ecuador heel gaaf vond was:
    - Quilotoa lake en Cotopaxi (vooral met mooi weer heel mooi).
    Tip: quilotoa lake zonder gids doen. Wij moesten namelijk haasten en konden niet relaxed bij het meer verblijven. Op het meer kun je ook kanoën, heel gaaf. Dat konden wij dus niet doen omdat de gids door wilde gaan.
    - in Tena (stad in de jungle): grotten bezoeken! Wij gingen daarheen met de mountainbike.
    - Montanita. Vond ik heel leuke plek! Is een hippie dorpje aan de kust. Fijne sfeer. Was bij mij beetje m'n vakantie binnen m'n reis. Relaxen, surfles, mooi weer, strand, feesten etc.
    - en natuurlijk de Amazone!

Peru (tot waar ik nu ben: Huaraz):
    - veel mensen vinden Mancora (aan de kust) leuk, maar ik vond de sfeer in montanita veel relaxter en gezelliger. En het strand in montanita is fijner, geen rotsen in de zee (voor als je wilt zwemmen of surfen is dat stuk relaxter)
    - Chachapoyas. In het noorden van Peru. Heel fijn dorpje. Van daaruit kun je naar Kuelap (ook wel: klein machu picchu). Oude incaruines hoog op een berg.
    Tip: slapen in Kuelap, bij een vrouwtje die een soort van hostel runt. Volgende dag lopen van Kuelap naar Tingo. Is een hele mooie route waarbij je alleen maar naar beneden loopt. Is maar 3 uur lopen. Vond ik heel mooi! Dan met een bus van Tingo terug naar Chachapoyas.
    - Cajamarca is ook een leuke stad
    - Huaraz! Mooi voor trekkingen door de bergen. Hier ben ik nu. We gaan morgen naar Lake 69 lopen. Ben benieuwd! Wij hebben wel pech met het weer.. Veel trekkingen gaan niet door vanwege de regen :(

Verder weet ik het nog niet, moet ik nog gaan ontdekken.
    Heel veel plezier tijdens jullie reis! Ben ook benieuwd naar jou verhalen. Heb je een site? Of Facebook?